18 feb 2014

Een bijzonder mens

Soms ontmoet je in je leven hele bijzondere mensen. Personen die in je geheugen blijven gegriefd,
omdat ze een bijzondere uitstraling hebben of juist door hun excentriekheid enorm opvallen. Mensen waarvan je weet dat zij ook in de toekomst door hun kunstzinnige nalatenschap zullen blijven voortbestaan. Ik kreeg een tip om vrienden te worden op facebook met kunstenaar Joop Verhagen. Al snel maakten we een afspraak, aangezien ik graag met hem in gesprek wilde gaan.

Joop is straatarm.  In zijn kunstzinnige onderkomen  ontdekte ik een schatkamer waarin zijn uitingen op vele doeken zijn vastgelegd: Abstracte schilderijen die van onschatbare waarde zijn en thuis horen in musea. Ik ben ervan overtuigd dat Tilburg ooit nog op de kaart wordt gezet als de stad waar de creaties van Joop Verhagen werden geproduceerd.
Joop weet als geen ander hoe het is om arm te zijn, toch is hij in mijn ogen iemand die nu een rijk leven kent. Hij kreeg de titel toebedeeld van een sjamaan, iemand die spirituele ontdekkingsreizen maakt, met als middelpunt het Enneagram. Het symbool van het Enneagram is een negenpuntig sterveelhoek.

Volgens bepaalde stromingen kan iemands karakter met behulp van dit diagram worden ingedeeld. Het Enneagram geeft je diepgaande kennis over de verschillende karakters en de onbewuste drijfveren en basisovertuigingen. Met andere woorden het geeft inzicht in ons ego en hoe we ons vastzetten in onze overtuigingen en gedragingen. Daarbij houdt Joop zich ook bezig met numerologie en astrologie, hij kent geen dogma’s.

Joop: ”Ik weet niet wat ik ben, sommige noemen mij een charlatan, een idioot. Door mijn spirituele activiteiten kreeg ik de titel sjamaan. Door mijn armoede heb ik geleerd om nederig te worden. Mijn leven is geen bedacht plan.
Al in mijn vroege kinderjaren kwam ik er alleen voor te staan, mijn ouders werden in de oorlog afgemaakt door de Duitsers. Tot mijn eenentwintigste levensjaar werd ik seksueel misbruikt in verschillende internaten in Limburg en Brabant. De Commissie Deetman deed ook onderzoek naar het seksuele misbruik in deze Rooms-katholieke tehuizen”.

Joop kaart het aan, maar stopt plotsklaps met zijn verhaal, hij is er door getekend en klapt dicht. Zijn huidige emoties legt hij nog steeds vast in zijn kunstwerken. Iets wat hij al in zijn prille kinderjaren zichzelf heeft aangeleerd. Technische vaardigheden leerde Joop op de kunstacademie St Joost in Breda. Glanzende kleurencombinaties en opvallende formaten zijn het handelsmerk van Joop.

Verhagen is een kunstenaar die schildert op doek en op papier De werken zijn kleurrijk en ontzettend krachtig. Joop zijn drijfveren bestaan uit plezier, hoop en optimisme. Al zijn kunstzinnige werken vertellen in beeldvorm een bijzonder verhaal.
Joop: “lk ging op mijn eenentwintigste in militaire dienst en werd daar fotograaf Ik tekende voor vier jaar en kwam ook in de militaire boksploeg terecht. Ik kon in de weekenden trainen, dit was ook een uitlaatklep. Ik laat mij in niets meer beperken, vroeger werd ik beknot in al mijn uitingen. Wanneer ik schilder worden mijn trauma’s verwerkt. Graag zou ik er nog eens een boekje over willen opendoen, viezeriken waren het!” Joop heeft vijfentwintig jaar in antikraak woningen gewoond en geëxposeerd. Heel wat landen in Europa heeft hij doorkruist.

 Joop werkte in de haven, in Portugal werd hij campingbeheerder. In Tilburg werkte hij ooit als uitsmijter.
Joop: “lk heb mijzelf kunnen vrijmaken  van de omstandigheden waarin ik ben opgegroeid. ik werd uiteindelijk de soefi die ik nu ben”.

Bent U ook nieuwsgierig geworden naar de kunstzinnige uitingen van Joop Verhagen? Kijk dan eens op Google: de Joop Verhagen. Ook op Youtube en Facebook is ter informatie veel te vinden betreffende Joop  Verhagen.  Ook kunt u een afspraak maken met Joop en kennis maken met zijn spiritualiteit, hij staat open voor een gesprek.

Veel mensen verlangen naar geestelijke groei en vrijheid. Het universeel soefisme is een spirituele levenshouding die ons kan helpen vrijer te staan tegenover onze beperkingen en ons ware wezen te ontdekken. Het erkent de mystieke kern van alle wereldreligies, eert en respecteert die als rijke inspiratiebron.

Bron: Interview van Helène gepubliceerd in het Reeshofjournaal, 8 februari 2014