16 feb 2023

‘Goei plekske’ voor een mooi wijf



Van buiten lijkt de Tilburgse woning van Joop Verhagen op een doodnormaal rijtjeshuis. Maar binnen is het een atelier: de kunstenaar benut ieder hoekje om te schilderen.


Brabants Dagblad vrijdag 6 oktober 2017

Door Stan Schrijen

Even voorstellen
Joop Verhagen (75), schilder en oud-Nederlands militair kampioen (1966) boksen in het middengewicht.

Of het nu de keuken, zolder, tuin of schuur is: Joop Verhagen uit Tilburg schildert in en om zijn huis. werkplekken voor de kunstenaar zijn overal in zijn woning ingericht en Verhagen heeft op verschillende plekken zijn doeken, kwasten en verf voor het grijpen liggen.
 
De rondleiding begint achter in de tuin, in een hokje dat een kunstwerk op zich is, met gekleurde    muren en tafels met toevallige patronen. "Er stond een schuurtje dat weg moest vanwege asbest", vertelt Verhagen. "Toen heb ik dit zelf gemaakt, omdat ik geen plek had om iets op te slaan. Het is      behoorlijk lek, maar met een kacheltje kan ik hier ook in de winter schilderen."

Het is voor de schilder stiller dan voorheen, tot zijn spijt. "Jarenlang stond hierachter een lagere school. Nu die weg is, mis ik het lawaai van de kinderen."
Verhagen loopt door de tuin richting zijn tweede buitenwerkplek langs zijn zelf beschilderde kozijnen. "Volgend jaar wordt het professioneel gedaan."

Voor nu volstaan verschillende kleuren op het witte hout. Om de hoek, op een binnenplaatsje naast het huis staan lange tafels aan weerszijden te wachten op nieuwe verf spatten. "Hier heb ik altijd veel gekliederd. Als het mooi weer is, kan ik er goed werken. Al is schilderen voor mij geen werk."

Verfvegen
Dan de keuken, waar geen snijplank of pannen te vinden zijn, maar waar doeken wachten op een laatste penseelstreek. De deur naar de woonkamer zit vol verfvegen. als een schilderij met de sponningen als lijst. Wat het moet uitbeelden?
"Daar veeg ik mijn kwasten aan af', vertelt Verhagen. "Maar iets voorstellen doet het niet.”
Het grootste deel van zijn leven had de Tilburger geen huis dat een gevoel van thuiskomen met zich meebracht. "Ik heb heel mijn leven raar gewoond en wat dat betreft nergens over nagedacht. Ik heb in Portugal en Frankrijk gezeten en 30 jaar antikraak gewoond. Binnen Tilburg ben ik denk ik wel tachtig keer verhuisd."

Verhagen woonde vijftien jaar boven cultureel bolwerk Carré, voordat hij zijn huidige woning betrok. "Dit is mijn eerste huis dat ook als een huis aanvoelt, de andere waren toevluchtsoorden, gevangenissen of opslagplaatsen. Zo voelde het. Ik weet niet of ik nog een keer ga verhuizen. Ik weet ook niet of ik het zou willen.

Dadelijk kom ik een mooi wijf tegen en wat dan? 
Maar hier heb ik het goed voor elkaar. Dit is een goei plekske."
Verhagen doet die constatering vanuit zijn comfortabele stoel, bij zijn vaste plek voor het raam, van waar hij de tuin kan inkijken en radio en televisie binnen handbereik heeft. "Maar ik kijk geen televisie en draai maar zelden muziek, alleen soefimuziek om te mediteren. Hier is het stil en komt er een mooie lichtinval door de gordijnen. Ik heb geleerd om als de zon ergens op staat te kijken naar de schaduwzijde ervan, dat is beter dan rechtstreeks. Als je dat altijd doet, kun je in het leven beter naar verschillende aspecten kijken.''

Gedicht
Op een muur in zijn woonkamer hangen foto' s en een ingelijst gedicht. "Van de twee grote mannen in mijn leven", stelt Verhagen. "Het zijn de grote soefimeester Inayat Khan en dichter Mevlana Rumi. Toe ik twintig jaar geleden een gedicht van hem hoorde, kreeg tranen in mijn ogen."
Verhagen moet na een hartoperatie sinds een halfjaar beneden slapen. "Ik slaap liever boven, maar ik heb moeite met trap lopen. Over vijf jaar ben ik 80 en mag ik van mezelf met een stok lopen. Dan kan ik weer de trap op en ga weer boven slapen."

Tilburg 
Het pand waarin Joop Verhagen al zeventien jaar woont, was eigendom van de gemeente Tilburg, dat het later overdeed aan woonstichting Tiwos. Daarna werd de gemeente weer eigenaar, voor een makelaar het pand een jaar geleden kocht. "Ik heb al die jaren geen huurverhoging gehad, omdat ik bij de rechtbank ben gaan ageren tegen de gemeente", vertelt Verhagen. "Sinds een jaar gaat bij de nieuwe eigenaar de huur wel omhoog."