1 aug 2014

We zoeken bijna nooit de werkelijkheid


Een goeroe probeerde ooit een menigte uit te leggen hoe mensen op woorden reageren, zich voeden met woorden en op woorden leven, in plaats van op de werkelijkheid. Een van de toehoorders stond op om te protesteren en zei:'Ik ben het er niet mee eens dat woorden zo'n effect op ons hebben'. De goeroe zei: 'Ga zitten, klootzak'. De man werd laaiend en zei: 'U noemt zichzelf verlicht, een goeroe, een meester, maar u moest zich schamen'. De goeroe zei vervolgens: 'Neem mij niet kwalijk, ik liet mij meeslepen, mijn excuses, dat was fout; het spijt me'. Tenslotte kalmeerde de man. Daarop zei de goeroe: 'Het koste maar een paar woorden om een hele storm te ontketenen; en het kostte maar een paar woorden om die tot bedaren te brengen, nietwaar? Woorden, woorden, woorden, wat kunnen ze ons gevangenzetten.