De basis van het Human Design systeem is de kaart die je op deze pagina ziet. De kaart bestaat uit negen centra, 36 kanalen en 64 poorten. Uit de kaart kan onder andere worden opgemaakt tot welke van de vier typen jij behoort. Ook is af te lezen met welke eigenschappen en valkuilen jij in je leven te maken krijgt en hoe jij het beste keuzes kunt maken. Wil je meer weten over de vier typen, de negen centra en de autoriteiten, klik dan op de opties in het menu.
Volgens
Human Design behoort ieder van ons tot een van de volgende vier typen
Manifestors (8% van de mensen) zijn de zelfstandig ondernemers in onze wereld. Zij zijn hier om te initiëren, om nieuwe dingen te beginnen en om verandering te brengen. Ze trachten zaadjes in vruchtbare bodem te planten, omdat ze graag willen dat er iets nieuws ontstaat. De vraag die Manifestors zichzelf kunnen stellen om te toetsen of ze het juiste levenspad bewandelen is: heb ik impact? Het geeft de Manifestor vervulling als hij of zij merkt dat de dingen waar ze mee komen, verandering en vernieuwing teweeg brengen. Zij willen dat hun initiatieven worden opgemerkt. Omdat deze initiatieven door de omgeving niet altijd worden begrepen, geldt voor Manifestors de strategie: informeer voordat je handelt.
Manifestors (8% van de mensen) zijn de zelfstandig ondernemers in onze wereld. Zij zijn hier om te initiëren, om nieuwe dingen te beginnen en om verandering te brengen. Ze trachten zaadjes in vruchtbare bodem te planten, omdat ze graag willen dat er iets nieuws ontstaat. De vraag die Manifestors zichzelf kunnen stellen om te toetsen of ze het juiste levenspad bewandelen is: heb ik impact? Het geeft de Manifestor vervulling als hij of zij merkt dat de dingen waar ze mee komen, verandering en vernieuwing teweeg brengen. Zij willen dat hun initiatieven worden opgemerkt. Omdat deze initiatieven door de omgeving niet altijd worden begrepen, geldt voor Manifestors de strategie: informeer voordat je handelt.
Generators en Manifesting-Generators (70% van de
mensen) zijn hier om zaadjes tot wasdom te laten komen. Zij kunnen aan de slag
gaan met projecten, bezig zijn met klussen, iets opbouwen en uitbouwen. Dit
kunnen zij doen omdat zij van alle vier de types veruit de meeste energie
hebben. Voor Generators is het daarom noodzakelijk dat ze een dagelijkse
uitlaatklep hebben voor hun energie en kracht. Werk is het allerbelangrijkste
aspect in hun bestaan. Dat kan werk zijn voor een baas, maar ook werk in de zin
van het runnen van een huishouden en het opvoeden van kinderen. Wil een
Generator inzicht krijgen in wie hij of zij is, dan is het in de eerste plaats
van belang om uit te vinden welk werk bij hem of haar past. De productieve
energie van Generators zetelt in de vruchtbaarheidsorganen. De strategie voor
Generators is daarom: luister naar je buikrespons.
Projectors (21% van de mensen): In tegenstelling
tot de Manifestor en Generator, zijn Projectors hier niet zozeer om een
bijdrage te leveren met energie. In plaats daarvan is het hun rol om met
inzicht te komen. Zij kunnen de energie van anderen sturen en begeleiden. Dit
maakt hen tot de ideale managers, adviseurs en coaches. Van nature zijn
Projectors erg gericht op de ander. Zij zien wat er bij de ander leeft en geven
daar aandacht aan. Maar omdat zij er niet voor gebouwd zijn om te manifesteren
of genereren (doen of bezig zijn) zijn ze in grote mate afhankelijk van
anderen. Alleen in relatie tot een ander, kan de Projector zijn sturende,
organiserende bijdrage leveren. De strategie voor Projectors is dan ook: wacht
op de uitnodiging.
Reflectors (1% van de mensen): Reflectors zijn helemaal open, in hun design is geen enkel centrum ingekleurd. Iedereen heeft wel bepaalde verlangens in het leven, bepaalde ambities of drijfveren. Bij Reflectors is dat in principe niet het geval. Als zij uitleven wie zij werkelijk zijn, dan zijn zij als een onbeschreven blad. Juist door hun openheid zijn Reflectors in staat om op een ontvankelijke, accepterende manier te luisteren en naar dingen te kijken. Omdat Reflectors geen enkele definitie hebben van zichzelf, zijn zij voorbestemd om op alle vlakken beïnvloed te worden door energieën van buitenaf. Als geen ander zijn Reflectors dus in staat om te spiegelen wat er in hun omgeving aanwezig is. Reflectors worden daarom ook beschreven als de barometers van onze samenleving. Reflectors hebben een bijzondere relatie tot de maan, omdat dit hemellichaam hun leven sterk beïnvloedt en de meeste regelmaat geeft. Hun strategie is daarom: wacht met beslissingen nemen minimaal een maandcyclus.
Reflectors (1% van de mensen): Reflectors zijn helemaal open, in hun design is geen enkel centrum ingekleurd. Iedereen heeft wel bepaalde verlangens in het leven, bepaalde ambities of drijfveren. Bij Reflectors is dat in principe niet het geval. Als zij uitleven wie zij werkelijk zijn, dan zijn zij als een onbeschreven blad. Juist door hun openheid zijn Reflectors in staat om op een ontvankelijke, accepterende manier te luisteren en naar dingen te kijken. Omdat Reflectors geen enkele definitie hebben van zichzelf, zijn zij voorbestemd om op alle vlakken beïnvloed te worden door energieën van buitenaf. Als geen ander zijn Reflectors dus in staat om te spiegelen wat er in hun omgeving aanwezig is. Reflectors worden daarom ook beschreven als de barometers van onze samenleving. Reflectors hebben een bijzondere relatie tot de maan, omdat dit hemellichaam hun leven sterk beïnvloedt en de meeste regelmaat geeft. Hun strategie is daarom: wacht met beslissingen nemen minimaal een maandcyclus.
AUTORITEITEN
Terwijl de indeling in typen vaak als het meest in het oog
springende element binnen Human Design wordt beschouwd, kijken analisten vooral
ook naar het centrum dat het meest bepalend is voor een design, de zogenaamde
innerlijke autoriteit. De innerlijke autoriteit is het centrum dat ons helpt
beslissingen te nemen.
Ons type geeft aan hoe we onze bijdrage leveren
(Manifesteren, Genereren, Projecteren of Reflecteren), onze autoriteit laat
zien wat die bijdrage dan vooral is. Wil je handelen en beslissen op de voor
jou juiste manier, dan betekent dit dat je niet alleen je strategie hebt te
volgen, maar dat je je vervolgens ook afstemt op het meest belangrijke centrum
in jouw kaart, je autoriteit. Deze twee aspecten kunnen niet zonder elkaar
bestaan. Strategie en autoriteit zijn de basis ingrediënten die je nodig hebt
voor het aangaan van jouw Human Design experiment.
Er zijn vijf centra die een innerlijke autoriteit kunnen
zijn. Dit zijn het Emotionele centrum, het Sacrale centrum,
het Milt centrum, het Ego centrum en het G
centrum. In deze volgorde worden ze ook toegekend. Is het centrum van de
Emoties ingekleurd, dan betekent dit dat het Emotionele centrum de innerlijke
autoriteit is. Zijn het Emotionele centrum en het Sacrale centrum open, dan is
het Milt centrum de innerlijke autoriteit. Door je te verdiepen in de
eigenschappen van het centrum dat in jouw design de autoriteit is, ontdek je
hoe dit centrum je kan helpen bij het nemen van beslissingen.