27 feb 2022

Joop Verhagen is overleden

IN MEMORIAM - TILBURG - Kunstenaar, bokskampioen, uitsmijter, mysticus en paradijsvogel Joop Verhagen is overleden. De flamboyante Tilburger overleed donderdag op 79-jarige leeftijd in het ziekenhuis. 

Tom Tacken 25-02-22

Hij was daarin met een longontsteking opgenomen na een val in zijn huis. Enkele dagen moet hij daar hebben gelegen, voordat de politie de deur intrapte. Geld had Joop Verhagen niet, dus hebben vrienden een inzamelingsactie voor een fatsoenlijke uitvaart op touw gezet.

Achter al zijn uitdossingen - kerstman was hij ook nog - en uitspattingen ging een gekwelde ziel schuil. ‘Met verf verwerkt hij woede en pijn', stond in het portret dat het Brabants Dagblad vijf jaar geleden van hem maakte

Verhagen vertelde daarin ook over zijn moeilijke jeugd. ,,De zuiplap, de vechtersbaas, de stakker”, zo karakteriseerde hij zijn vader. De paters in het Limburgse internaat waarin hij belandde, kregen deze typering mee: ,,Viezeriken.”

Geboren in Someren, kwam hij uiteindelijk terecht in Tilburg, waarbinnen hij naar eigen zeggen zo'n tachtig keer verhuisde. Zijn laatste woning was van boven tot onder met verfklodders bespat. 

‘Kliederen’ was dan ook het liefste wat hij deed. Charlotte Molenkamp, wel gearriveerd als kunstenares, noemde hem vrijdag toch een 'peintre pur sang', een waarlijk schilder, maar ook een 'lieve, wijze, kleurrijke man'. 

Lees verder onder de video  

 

Zijn kunst ging voor een prikje van de hand. Tussen de gebruikte meubelen van Peerke mocht hij in 2018 exposeren. Hans Smolders, de enige politicus die volgens Verhagen deugde, opende de tentoonstelling.

Enneagrammen

In het huis van Verhagen hingen ook enneagrammen, waaruit hij tal van wijsheden meende te kunnen halen. Verhagen had het soefisme ontdekt, nadat Tilburg hem al had leren kennen als portier bij Full House en Extase. Zijn achtergrond als bokser - in 1966 knokte hij zich tot militair kampioen in het middengewicht - kwam hem daarbij dan weer van pas.

Liefde heb ik nooit gekend in mijn leven

Joop Verhagen (2017)

‘Ga mij niet postuum eren, doe het nu’, schreef hij op zijn website. Toch was hij  behalve excentriek ook eenzaam. ,,Liefde heb ik nooit gekend in mijn leven”, liet hij in 2017 optekenen. Hij vertelde dat zijn huwelijk tien maanden had geduurd. 

Bakfiets

In 2018 organiseerde zijn vrienden nog wel een verkoop van zijn schilderijen. Met de opbrengst ging hij een bakfiets aanschaffen. Kon ie op de markt zijn schilderen en spirituele boeken verkopen. 

Hij toonde zich levenslustig:  ,,Ik wil weer gaan schilderen als een kind, gaan leven als een rijk kind. Als kunstenaar ga ik de diepte in. Nu ik met één been in het graf sta, besef ik dat het leven toch mooi is. Dat heb ik nooit eerder kunnen voelen.”

Regenboog

Op zijn Facebook-pagina kwam vrijdag zijn waarschijnlijk allerlaatste foto te staan. Joop Verhagen ligt aan de beademing, maar achter het ziekenhuisraam staat een regenboog aan de horizon.

                 24-2-2022 Joop Verhagen in het ziekenhuis. © Magicie van Heeswijk




Geen opmerkingen:

Een reactie posten