16 feb 2023

Binnenkijken bij Joop Verhagen in een huis vol verf: ‘Mij krijgen ze hier niet meer weg’

Femke Berkvens 

Joop Verhagen (79) woont alleen in een rijtjeshuis in de wijk Groeseind-Hoefstraat. Van buiten oogt het wellicht als een onopvallend grijs huis, van binnen is het dat allerminst.

Het pand was ooit eigendom van de Gemeente Tilburg toen Joop er in kwam. Joop: “Dit was een moeilijk pand. Er zaten junks in en andere rotzooi, een pand waar schooiers in hadden gewoond.”

Bekend in dit dorp

Joop Verhagen viert volgend jaar zijn tachtigjarig jubileum en is misschien wel één van Tilburgs bekendste kunstschilders. Zo zegt hij zelf; “Ik ben bekend in dit dorp hier”. Naast het maken van kunst, heeft hij zich ook verdiept in het enneagram, homeopathie en astrologie. Bovendien laat hij direct weten dat hij een Soefi is en graag andere mensen helpt. 

Joop: “Ik woon hier nu zo’n twintig jaar. Mij krijgen ze hier waarschijnlijk niet meer weg. Ik voel me hier thuis. In Tilburg heb ik al op veel plekken gewoond, voorheen boven Carré (het oude Elisabeth), maar hier woon ik met plezier. Al wil een vriendin van mij wel iets gaan kopen in de natuur, misschien dat ik dan nog meega. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik hier gewoon de rest van mijn leven blijf.”



Een groot canvas

Joops huis ziet er uit als een groot canvas. Op de stoep staat een kleurrijk doek want zorgt voor een mooi contrast op de druilerige dag. Wanneer hij de deur opendoet, blijkt de gang ook vol te staan met zijn werken. En daarnaast ook de voorkamer, woonkamer, keuken en het schuurtje in de tuin. De voorkamer is in gebruik als kantoor. De kleine woonkamer aan de achterkant doet dienst als zit- en slaapkamer. Bovendien is dit de plek waar hij mediteert. 

Keuken 

De keukenkastjes zitten net zo vol met verfspetters als de schoenen aan zijn voeten. Er staat wel vers fruit op de tafel, maar verder kookt Joop niet voor zichzelf: “Ik leef gewoon van wat er is. Soms krijg ik eten van een vriendin of als ik geld heb, loop ik naar de snackbar in de straat. Ik heb verder niet veel nodig”. En zo kan de grote fauteuil die voor het fornuis staat prima blijven staan. 

Atelier

Boven is de gehele woning omgetoverd tot atelier. De canvassen en potten verf zijn rijkelijk aanwezig in zijn werkruimte. Joop: “Ik geef hier nu schilderles aan een aantal mensen. Aan goede vriend Magic van Heeswijk, maar ook aan een Jehova. Al heb ik die natuurlijk wel wat wijsheid bijgebracht”. De laag verf op de vloer van zijn werkruimte is er centimeters dik. “Als ik hier ooit uit ga dan zullen ze dit moeten slopen”.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten